Obecne rozwiązania dotyczące dostępności środków unijnych w województwie kujawsko-pomorskim poważnie ograniczają dostęp dla organizacji pozarządowych. I to w sferze, w której organizacje wykazują się szczególnie wysoką aktywnością oraz skutecznością działań – pracy na rzecz osób z niepełnosprawnościami.
Obecne projekty rozwiązań w zakresie dostępności funduszy unijnych dla organizacji pozarządowych i innych podmiotów niepublicznych w praktyce wykluczają możliwość ubiegania się przez podmioty niepubliczne o środki Regionalnego Programu Operacyjnego WK-P 2014-2020 (RPO) na typy projektów adresowanych do osób z niepełnosprawnościami. Chodzi tu o poddziałanie 9.2.1 RPO, które – zgodnie z aktualnymi zapisami projektu „Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020” (SzOOP) – przewiduje środki na projekty typu „zindywidualizowane i kompleksowe działania umożliwiające aktywne włączenie społeczne a także powrót na rynek pracy realizowane poprzez: (a) programy reintegracji zawodowej i społecznej realizowane przed podmioty, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym, (b) programy na rzecz wsparcia zatrudnienia i rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnościami”. To jedyna linia finansowa w RPO WK-P o tak szerokim spektrum działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami. Jednocześnie „dostęp” do środków finansowych tego poddziałania możliwy jest wyłącznie w ramach realizacji polityki terytorialnej, a więc poprzez strategie przygotowywane przez powiaty ziemskie, do których załącznikiem są fiszki projektowe. Oznacza to, że w praktyce nie będzie otwartego konkursu na dofinansowanie projektów innych niż zgłoszone w I połowie 2015 roku do strategii powiatowych.
Dlatego Federacja zwróciła się do marszałka województwa i poszczególnych członków zarządu województwa o pilną zmianę tych rozwiązań, tj. na takie podzielenie środków dostępnych w Poddziałaniu 9.2.1 RPO WK-P, aby możliwe było zarówno korzystanie z nich poprzez rozwiązania stosowane w polityce terytorialnej (strategie powiatowe), jak i w otwartym konkursie. W korespondencji z zarządem województwa, Federacja wskazała, że duża część problemów i barier, z którymi borykają się osoby z niepełnosprawnościami możliwa jest do przełamywania i niwelowania wyłącznie w ujęciu szerszym niż ograniczenie terytorialne do obszaru powiatu. „Duża część tych problemów nie ma charakteru terytorialnego (nie wynika z niego, nie ma z nim związku), a charakter horyzontalny, tj. dotyka niewielkich liczbowo grup osób bez względu na miejsce zamieszkania, dla których specjalistyczne wsparcie realizują nieliczne podmioty działające na terenie całego regionu, a nie zamykające się w ramach jednego powiatu.” Dodatkowo „konieczność „rozdrobnienia projektów”, tj. składania fiszek projektowych do strategii w poszczególnych powiatach zamiast kompleksowych projektów o szerszym zasięgu terytorialnym nie tylko jest trudnością w wymiarze organizacyjnym, ale w praktyce uniemożliwi realizację wsparcia dla dużej grupy potrzebujących”.
Warto przypomnieć, że w latach 2007-2013 organizacje pozarządowe stanowiły bardzo aktywną i najliczniejszą grupę projektodawców w konkursach adresowanych na wsparcie osób z niepełnosprawnościami w ramach konkursów ze środków EFS w regionie. „Zainteresowanie i różnorodność tych projektów pokazały, że działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami to nierzadko działania wysoce specjalistyczne, koncentrujące się na konkretnych grupach odbiorców, nieograniczone ramami podziału administracyjnego. Uniemożliwienie organizacjom pozarządowym aplikowania w otwartych konkursach o środki EFS będzie zmarnowaniem wypracowanego potencjału w minionych latach i przekreśleniem ważnych dla regionu doświadczeń.” – czytamy w liście Federacji.
Podobne stanowisko przyjął i również skierował do zarządu województwa Sejmik Organizacji Pozarządowych Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Mimo, że list Federacji został przekazany do członkom zarządu województwa 01 czerwca, do dziś nie ma na niego odpowiedzi.