Szczególnie w kwietniu podatnicy zasypywani są propozycjami komu powinni przekazać 1% podatku. Powstaje pytanie – jakimi kryteriami kierować się dokonując wyboru organizacji i przekazania 1%?– W Federacji stawiamy dwie proste tezy: pierwsza – wskazanie organizacji, która otrzyma 1% powinno być świadomym wyborem, a nie mechanicznym gestem. Druga – 1% powinien trafiać do organizacji z najbliższego otoczenia podatnika – wyjaśnia Jan M. Grabowski z Federacji.
Skoro podatnik ma – zupełnie unikatowe – prawo zadecydowania o przeznaczeniu 1% zapłaconego podatku na wsparcie sektora pozarządowego, to w takim razie powinien podjąć decyzję świadomą. Świadomie zadecydować na co chce wydać pieniądze… publiczne. Może bezpośrednio wskazać problem, który jest dla niego ważny i jednocześnie instytucję, która problem ten rozwiązuje.
Natomiast przekazanie 1% podatku organizacji działającej w najbliższym środowisku, lokalnie lub regionalnie, pozwala na łatwe sprawdzenie co dzieje się z przekazanymi pieniędzmi. Tak naprawdę pozwala na wsparcie lokalnej społeczności. Nie warto 1% przekazywać automatycznie czy przypadkowo. Nie wystarczy kierować się wyłącznie reklamą. Natomiast koniecznie warto sprawdzić co stało się z przekazanymi środkami przed ponownym wsparciem tej samej organizacji w kolejnym roku.